Gelişen Şırnak'ın Güçlü Sesi...Şırnak Haber  

Şırnak Haber

   

Anasayfa   I   İletişim   I   Şikayet Dilek   I   Açılış sayfası yap   I    Sık kullanılanlara ekle  

   

 TOKİLERİN KURA ÇEKİM TARİHİ BELİRLENMELI ARTIK     MUSİAD'TAN AÇIKLAMA...    MAÇ TARİHİ BELLİ OLDU.    MUSİAD'TAN AÇIKLAMA...    MAÇ TARİHİ BELLİ OLDU.    “TEFECİLER VE TEFE TÜFE ÜZERİNE…!”EDİ BESE…!    FİNAL FARKI...  

 
   
 
        Güneydoğu
        Türkiye
        Dünya
        Politika
        Ekonomi
        Eğitim
        Spor
        Sağlık
        Bilim Teknoloji

 

 

        Çok Okunalar

  TOKİLERİN KURA ÇEKİM TARİHİ BELİRLENMELI ARTIK

  MAÇ TARİHİ BELLİ OLDU.

  MUSİAD'TAN AÇIKLAMA...

  MUSİAD'TAN AÇIKLAMA...

  MAÇ TARİHİ BELLİ OLDU.

 

ZERDÜŞT KÜLTÜRÜNÜN MEZOPOTAMYA VE KÜRTLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Zerdüşt- Zerdeşt’in Esas Adı

 

12.5.2009 14:54:29

 

 

 

 

            Zer-deşt-ra-spi- tma. olan zer Kürtçe’de sarı deşt (ova) tréj-keskin ışın-ra-roj-güneş spi-beyaz tma- bize veren bizi ışınlayan bize yayılan anlamını taşımaktadır. Annesinin adı Poroşpa po-saç-şpaak spi beyaz. Ak saçlı demektir. Babasının adı Doghahova’dır. Dog-dog korkutan heybetli azametli hahova nara, haykırış demektir.

            Med soyundan olup, Urmiye bölgesinde M.Ö. 6’ncı yüzyıl 660 yılında dünyaya geldiği söylenmektedir. Yeryüzünün ilk filozofu olduğu söylenir. Kimi tarihçiler peygamber olduğunu söylerler. Avrupalılar dünyanın ilk diyalektikçisi Antik Yunan filozofu Herakleitosu söylerler. Doğumu M.Ö. 480-540 olarak bilinir. Oysa Zerdeşt ondan tam 120 ile 280 yıl önce diyalektikten bash etmiştir. Diyalektiği Mezopotamya’dan Antik Yunan’a taşıyabilmiştir. Kimileri ilk olarak Thalesi göstermiştir. Oysa Zerdeşt Thales’ten 45 ile 55 yıl önce dünyaya gelmiştir. Her iki filozofta Zerdeşt’ten bahs etmiştir. Sadece onlarda değil Filozof Anaxsimenes, Anaximandors, Nietzsche bu Antik Yunan filozofları da Zerdeşt’ten bahs etmişlerdir. Demek ki sonrakiler öncekilerden bahs ederler. Yer yüzünde tek tanrı kavramını ilk kullanan kişidir.

            Hikmet ve bilgi anlamında taşıyan kutsal kitabı AVESTA A- Ahora.V-Kürtçe’de Valehî-Feza, boşluk, uzay.E-erd-ax-yer-toprak, s-sor-kızıl güneş. T-Tav-Aydınlık-ışık. A-Av-Su anlamlarına da gelen Avestaya göre ilk insan yani Gayo Mareton. G : Kürtçe’de Guha oluşmuş yetişmiş, pişmiş, olmuş Mareton ise Mérani, cesaret, yiğitlik anlamını taşımaktadır. Dinden önce 6000, M.Ö. 6630 yılında, yani İsa’dan 630 yıl önce, bundan ise 8639 yıl önce dünyaya geldiği denmektedir. Avesta’nın 4 temel ilkesi vardır. Bunlar sırasıyla Güneş yani aydınlık, yer, toprak, su ve havadır. Var olan her şeyin karşılığının olduğunu söyler, yani kötülüğe karşı iyilik, günaha karşı sevap, savaşa karşı barış, çirkine karşı güzel, sömürüye karşı özgürlük, cehenneme karşı cennet gibi uzayıp gider. Bazıları Zerdeşt ve Zertdeştliler hakkında ateşperest olduklarını söylerler. Külliyen yanlıştır.  Tıpkı yukarıda değindiğim gibi Avesta’nın temel saydığı diğer üç yani yer, su, hava gibi güneşte aydınlık yani bereket, iş, emek, üretim anlamı taşıdığını gecenin yani karanlığın istirahat, dinlenme ve hala bilinmezlik, tembellik anlamını taşıdığını söyler.

            Mezopotamya yani bu toprakta M.Ö. 6. yy. dünyaya gelen ve bir çok tarihçinin Kürtlerin fiilen uygulandığı bariz bir şekilde görülmekte. Birkaç örnekte belirtmeye çalışalım. Kürtler bugün bile vé rojé kî – bu güneş hakkı için, vé petıké kî – bu alev hakkı için. Bilindiği gibi Müslümanlıkta ateşle ibadet şiddetle ret edilmesine rağmen geçen yazımda sizlere Guti-Cudi’den detaylı bir şekilde bahs etmiştim. Dağın tepesindeki sefine denen düzlükte insanlar halkla biçiminde saf tutarlar. Sofular saçın içene köz doldurarak ortaya koyup her bir Sofu dişlerinin arasına bir köz alarak sıralı halka üfler ve inanışa göre onları günahtan arındırırlar. Daha sonra erbane denen defi çalarak beyit ve kasidelerle ritimlendirerek devam ederler. Yaşları kırkın üzerinde olan  her bölgeli bunu çok iyi bilir Allah’a en yakın olan ve üzerinde namaz kılınan seccadeye Kürtçe’de Mûzer denir. Mû kıl, zer güneş (sarı) anlamına gelmektedir. Diğer bir yeminleri ise Quran û Mıshef (Kuran ve Mushaf’tır)

            Tarihçilerin çoğu Mushaf’ın Avesta olduğundan bahs ederler. Kürtlerde meşhur bir espri de vardır. Xwedé lı wé dıné jî lı wée dıné j îme jı agır bé par nekî. Allah bu dünyada da öbür dünyada da bizi ateşten mahrum etmesin, derler. Bundan 4350 yıl önce kutlandığı söylenen ve günümüzde de her yıl 21 Mart’ta kutlanan Newroz bayramında büyük ateşler yakılarak üstünden atlanır ve bu atlamayla günahlarının arındığı söylenir. Bol tarih ve kültürlü günlere.

 

 

        

Bu yazıya 0 adet yorum yapıldı.

 

   Diğer Yazılar                                             Yazarın Tüm Yazıları..>>

  Sevgili Tarih Sever Okurlarım 27.6.2009 12:37:07
  SEVGİLİ TARİH SEVER OKURLARIM… 20.6.2009 13:16:19
  ANTİK ÇAĞIN BAŞKENTİ ŞIRNAK 15.6.2009 15:14:20
  TARİHTE KÜRT DEVLETLERİ 9.6.2009 19:36:18
  KÜRT DİLİNİN TARİHSEL BOYUTU VE ÖNEMİ 29.5.2009 13:08:53
  ANLAYANA SİVRİ SİNEK SAZ ANLAMAYANA DAVUL ZURNA AZ GELİR 26.5.2009 02:39:09
  KÜRT GAZETECİLİK GÜNÜ KUTLU OLSUN 15.5.2009 14:06:57
  AH MEZOPOTAMYA’M 13.5.2009 12:10:51
  GÖRÜNEN KÖYE KILAVUZ İSTENMEZ 12.5.2009 15:32:18
  ŞIRNAKLILARA MÜJDE ARTIK SEYDAYE CEGER POLA SİZLERLE 12.5.2009 15:29:40
        Yorumlanan Haberler

 

        Şırnak'ta Hava Durumu

CİZRE'DE HAVA DURUMU  CİZRE'DE HAVA DURUMU  CİZRE'DE HAVA DURUMU

 

        Yararlı Linkler

T.C.Kimlik Numarası

Emekli Sandığı İşlemleri

Vergi Kimlik No.

SSK İşlemleri

BAĞKUR İşlemleri

Resmi Gazete

 

        Site İçi Arama

 

        Ziyaretçi Sayımız

2338009

 

 
 
 
 

 

Gelişen Şırnak Haber

Adres: Atatürk Mah. Bayındırlık Eski Binası Tel-Faks :+90 486 216 58 88 Merkez / ŞIRNAK - Türkiye
© Copyright Şırnak Haber 2004 Tasarım:Faruk GÜNEŞ

Şırnak Haber